Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
„Každý kluk chce dělat něco po tátovi. Když si pak táta na driftování pořídil nové auto, z toho starého zbyl motor, a tak se postavilo ještě jedno auto pro mě a začal jsem jezdit taky. Je to zajímavý sport,“ říká jednadvacetiletý závodník z Horního Starého Města. Do té doby se v automobilovém prostředí pohyboval pouze jako divák. „Ani na motokárách jsem nejezdil jako někteří ostatní kluci,“ prozrazuje. Teď už je všechno jinak. Zatímco Baláž senior vůni spálených pneumatik na driftovacích tratích pomalu opouští a táhne ho to k jiným závodům, Baláž junior má letos za sebou svou první celou sezonu. A byla to nadmíru vydařená premiéra. Trutnovský závodník ovládl českou driftovou sérii a získal mistrovský titul v kategorii Street, která je určená pro nováčky. „Sednul jsem do toho a šlo mi to. Určitě mi hodně pomohlo, že jsem jezdil s tátou na závody, tak jsem od něj dost odkoukal. Ale nějaký talent tam asi musí být taky,“ usměje se. Marcel vyhrál postupně první čtyři závody - v Mostě, dvakrát v Sosnové a v Hradci Králové, čímž si nejen zajistil titul, ale na poslední dva podniky už byl přeřazen do kategorie PRO. A světe div se, tam také hned triumfoval. Vítězstvím mezi českými profíky ozdobil svůj první start na Slovakia Ringu. Šesté místo pak obsadil ve finálovém závodě na Masarykově okruhu v Brně. „Závod začíná kvalifikací, ze které postupuje většinou šestnáct nejlepších a pak se jede vyřazovacím způsobem až do finále,“ popisuje, jak to chodí na okruzích, kde se však závodí jen na vybraném úseku mezi pár zatáčkami, do kterých se najíždí většinou rychlostí přes 100 km/h. Úkolem driftera je projet zatáčku co nejefektněji řízeným smykem. Nejezdí se na čas, ale na krásu. „Přirovnal bych to asi ke krasobruslení, nás taky hodnotí porotci, většinou jsou tři. Hodnotí styl, úhel smyku, plynulost, jak ti to kouří od pneumatik a na trati jsou i tři čtyři body, ke kterým se musíš co nejvíce přiblížit, abys dokázal, že tauto umíš ovládat,“ vypráví mladý závodník z Drift Teamu Trutnov. K tomu, aby jízda byla co nejideálnější, je samozřejmě zapotřebí skloubit kvality jezdce i vozu. Marcel má už profi auto - BMW e36 s motorem RB25DET o výkonu 380 koní a kompletní úpravou na závody v driftu. „Ale neustále musíš něco vylepšovat, protože konkurence se snaží taky. A taky musíš makat i na sobě,“ tvrdí šampión, jenž se během sezony učil ze svých chyb a postupně je ze svých jízd odstraňoval. „Ale samozřejmě jsem měl i štěstí, které ke sportu patří.“ Na trénování to má z Trutnova nejblíže do Hradce Králové na CzechRing. „Je to dobrá trať, i když hodně lidí říká, že je těžká. Je úzká, jsou tam stromy, ale aspoň máš motivaci to nerozbít a zajet dobře,“ povídá drifter. Na posledním ježdění, kterým uzavíral sezonu, mu to až tak úplně nevyšlo a auto trošku rozbil. „Přes zimu dáme dohromady a příští rok se chci co nejlépe umisťovat mezi profíky,“ prozrazuje. V plánu má i vyrazit na nějaké závody do zahraniční, kde je driftování mnohem populárnější. „Třeba nejlepší je to v Polsku, kde na trénink přijde víc lidí než u nás na závod.“ A otázka na závěr: Kolik gum v letošní sezoně odrovnal? „Asi sto, ale někdo spálí ještě víc,“ uzavírá Marcel. Michal Bogáň michal@trutnovinky.cz foto, video: archiv Marcela Baláže
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek