Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
„I když cenu získala oprávněně jiná památka, už nominace mostu byla obrovským oceněním,“ uvedl autor projektu obnovy mostu Jan Chaloupský z Trutnova. Vzhledem ke snížené nosnosti staré ocelové konstrukce a havarijnímu stavu byl v roce 2004 most uzavřen pro automobily a v roce 2013 i k omezení počtu osob, které by se mohly v jednom okamžiku mohly na mostě nacházet. Příhradový most v Kuksu během rekonstrukce v minulém roce. K dlouhodobému zachování mostu byl v roce 2015 učiněn první formální krok, když byl prohlášen za kulturní památku. „Následně přišel Chaloupský s řešením, jež oproti dříve vypracovaným návrhům most uzpůsobovalo i pro přejezd vozidel hasičského záchranného sboru, který musí být možný pro případ požáru hospitalu,“ stojí ve zprávě o mostu pro samotnou soutěž. Stav před rekonstrukcí v roce 2012, most byl v havarijním stavu. Architektonické část projektu obnovy a průzkumných prací k barevnému řešení povrchových úprav a jejich vyhodnocení vypracoval architekt Libor Sommer. Obnova mostu se uskutečnila v minulém roce. „Snažili jsme se, aby původní vzhled a konstrukce zůstaly co nejvíce zachovány. Zároveň jsme ale použili novodobé prvky,“ prozradil Chaloupský. Nová konstrukce má rozpětí 19 metrů, maximální nosnost je 26 tun, takže po ní projede i hasičská cisterna. Historický snímek této spojnice přes řeku Labe z roku 1933. Celkové přemostění má dvě části. Kamennou z poslední čtvrtiny 18. století a ocelovou příhradovou z první poloviny 80. let 19. století. Ocelové prvky jsou konstrukčně spojeny dnes již běžně neužívanou kovářskou technikou – nýtováním. Z historického, architektonického i stavebního hlediska jde o hodnotnou a cennou aplikaci ocelové příhradové mostní konstrukce. Ta více než 130 let spojuje obě části bývalého barokního lázeňského areálu v Kuksu. Ocelový most sloužil běžné dopravě až do 90. let 20. století. (hyš, tz) hynek@trutnovinky.cz Foto: archiv revitalizacekuks.cz
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek