Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Fatbike, snowbike, „tlusťoch“, big bike. Říká se jim různě. Horská kola s širokými pneumatikami jsou mezi bikery stále více oblíbenou záležitostí. Není se tak čemu divit, že tyto „mastodonty“ potkáváme i na různých závodech. A v sobotu ve Špindlerově Mlýně se dokonce vydají na trať legendární Krkonošské 70 jako samostatná kategorie. „Před dvěma roky jsme na Krkonošské 70 měli jako první v republice jednoho účastníka na snowbiku, který jel sice mimo soutěž, ale mohl si vyzkoušet, jaké to je zdolat trasu závodu na 25 kilometrů,“ poukázal člen organizačního výrobu K-70 a předseda pořádající Lokomotivy Trutnov Radek Horák. Když byl proto organizátory seriálu Stopa pro život osloven, jestli by letošní závod v Krkonoších mohl být i pro bikery, neváhal ani vteřinu. „Je to určitě zpestření závodu a veřejnosti tím nabízíme možnost dalšího sportovního vyžití,“ dodal. Závodníky na fatbikách prověří trať 25 kilometrů, kterou na lyžích absolvují také jednotlivci a družstva žen a veteránů. Ze skiareálu Svatý Petr si nejdřív vyšlapou asi osmikilometrové stoupání přes Hromovku a Krásnou Pláň, aby se pak přes Srub a Struhadla vrátili zpět do cíle pod černou sjezdovku. Prostřednictvím on-line registrace, která byla včera ukončena, se do premiérové krkonošské výzvy přihlásilo více než 30 bikerů. Zaregistrovat se do závodu je však možné ještě i v sobotu ve Svatém Petru. (více ZDE) Start fatbiků přijde na řadu jako poslední v 9 hodin. VYPADÁ TĚŽKOPÁDNĚ, ALE JÍZDA JE LEHKÁJedním z bikerů, kteří se možná objeví na startu K-70 a v Trutnově patří mezi takové ty „průkopníky“ ježdění na fatbiku i teď v zimě, je Miroslav „Mařák“ Kulda. Položili jsme mu tedy pár otázek, aby nám prozradil, jaké zážitky nabízí jízda na fatbiku.Jaká byla tvoje první zkušenost s fatbikem?První větší zkušenost jsem měl loni na Ratibořickém maratonu, který byl v dubnu a jede se cca 48 kilometrů. Jízda na tom kole mě vysloveně bavila a kolo nabízelo víc, než jsem mohl za ten závod vyzkoušet. A když nabízí... na podzim jsem měl bika doma.Jak se na něm jezdí?Na snowbiku se jezdí stejně jako na jakémkoli jiném kole. Vypadá těžkopádně, ale jízda na něm je jednoduchá a po sžití se s širšími plášti je jízda lehká a zábavná. Opravdu se neovládá hůře než klasický bike?S jinou ovladatelností nemusíš počítat do doby, než si začneš hrát s tlakem v pneumatikách. Pak ti dá kolo najevo, že sedíš na něčem jiným. S maximálně přípustným tlakem 1,4Baru, který jsem tam já ještě nikdy neměl, letíš po silnici stíhací jízdu. Naopak s tlakem okolo 0,2Baru si jedeš v únoru na Lyžařskou boudu. Čím menší tlak v pneu je, tím tě kolo víc „vodí“ po pevné cestě, na měkkém podloží je tomu přesně naopak. Velký záběr při výjezdech je k nezaplacení.Co tě na snowbiku nejvíc baví?Nejvíc mě na něm baví universálnost. Z asfaltové silnice, přes luka, lesy, bahno až na vršky zasněžených hor. Se sněhem je to ale hodně o počasí. Na čerstvém sněhu to drží neskutečně dobře. Na všem ostatním to jede. Zatím jsem nenašel techniku jízdy na krupici.…A ještě mám jeden poznatek.Jaký?Když na horách nechceš mluvit s lidmi, nesedej na Fatboye. Pořád tě někdo zastavuje a vyzvídá. (smích) Michal Bogáň michal@trutnovinky.cz twitter: michalbogan foto: archiv K-70 a Miroslava Kuldy
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek