Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Kdo se přišel na prezentaci podívat, musel si připadat jako na veletrhu skutečných firem. Už ve dveřích Uffa na návštěvníky čekali první prodejci. „Máme zajímavé příchutě, vlastní obaly, originální názvy, a vše jsme si vytvořili sami,“ hlásila studentka zdejší obchodní akademie Anežka Nosková, zástupkyně obchodní společnosti s nápoji Lovely Drinks. Na projektu pracovala s dalšími patnácti spolužáky Kromě pestré nabídky, zajímavě nazdobeného stánku a sloganů zaujala i vnitřní strukturou firmy. „Máme obchodní oddělení, právní, marketingové a samozřejmě nad vším je ředitel firmy,“ prozradila.Všechny firmy měly k dispozici papíry jako skutečné podniky - živnostenská oprávnění, povolení či certifikáty. „Byly to nejtěžší a nejméně zábavné věci, s kterými jsme se při zakládání firmy setkali. Mnohem zábavnější a kreativnější byl marketing a vymýšlení názvu k výrobkům,“ shodli se mladíci z Ekohelpu.Další fiktivní firmy se zaměřily na služby v oblasti reklamy a marketingu, designu, cestování či adrenalinových zážitků. Některé nabízely výrobky z vlastní produkce - např. dekorace a šperky, nebo včelí produkty. „Zaujala mě firma Moudří doučovatelé ze Stráže pod Ralskem. Jako by děti neměly školy a učení dost, ještě si na to zřídí firmu,“ smál se Petr Horčička, ředitel Základní školy Komenského, která byla s několika dalšími partnery hlavním pořadatelem akce.Zatímco školáci čile obchodovali, nenápadně na ně dohlížela odborná porota. Při hodnocení pak posuzovala, jak vypadá firemní stánek i katalog, zda zaujala prezentace firmy, maskot či slogan. Zohlednila se i ekologie a sociální přístup, od projektu se totiž zapojili i tělesně postižená studenti z Janských Lázní. Právě její žáci byli nejlepší v kategorii středních škol. „Nešlo ale za každou cenu jen o výsledky a konečné pořadí. Důležité je, že si přitom žáci sáhli na myšlenku, že nemusí v dospělosti skončit jen jako zaměstnanci v nějaké instituci, ale že sami mohou začít podnikat,“ naznačil ředitel Horčička. Nápad ocenil také učitel zdejší obchodní akademie a bývalý podnikatel Petr Vik. Ačkoliv byl nejdřív k myšlence místo teorií začít u dětí rovnou praxí tak trochu skeptický. „Při dnech otevřených dveří jsem slýchával, že posíláme studenty do praxe moc brzy. Tady se ale zapojili kromě středoškoláků i žáci ze základních škol. Pro děti je to zkušenost, věřím, že to řadě z nich rozšíří pohled na to, čím se mohou v budoucnu stát,“ chválil. Podle ředitele Petra Horčičky má projekt fiktivních firem podpořit kreativitu, samostatnost a podnikavost školáků. „To jsou vlastnosti, které může mít někdo od narození, někdo se je může naučit. V životě je přece úplně jedno, jestli jste učitel nebo krejčí nebo švec, ale je důležité, abyste se uměl postarat sám o sebe, a nespoléhal se jen na pomoc institucí,“ dodal. Pavel Cajthamlpavel@trutnovinky.czFoto: Miloš Šálek
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek