Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Ve stroji tehdy letěl s pilotem Heinrichem Bierem a šlo o jakousi omluvu 6700 zklamaným divákům, kteří v květnu přišli na letecký den, kde se letadlo porouchalo a muselo nouzově přistát. „Plně svůj slib, zasílá obyvatelům Trutnova a okolí z oblačných výšin na Etrichově jednoplošníku srdečný pozdrav nadporučík Heinrich Bier. 18. října 1911,“ stojí v německém jazyce na praporu. Prapor však není součástí této výstavy. „Je poměrně novým objevem a nebyl ještě veřejně prezentován. Našli jsme ho před několika málo lety náhodou v jedné truhle, ve které nic být nemělo,“ prozradil ředitel muzea Vlastimil Málek. Ale zpět ke dvěma osobnostem, kterým je výstava věnována. U aktuální expozice stály dvě příznivé okolnosti. Tou první je, že v letošním roce je to 140 let od Etrichova narození. Bylo to v roce 1879 v Horním Starém Městě v Trutnově, kde je po něm pojmenovaná ulice a patřila mu tam také přádelna. Kromě toho, že se věnoval letadlům, byl vynálezcem rozmanitých technických zařízení a autorem mnoha patentů i pro textilní průmysl,“ připomenul Málek. Druhou okolností je, že Trutnov společně s polským partnerským městem Świdnica realizoval projekt, při němž v blízkosti pevnosti Stachelberg vzniklo dětské hřiště, kde je jednou z herních atrakcí malý model Etrichova slavného letadla Taube, čili Holubice. Součástí výstavy jsou fotografie ze sbírky muzea. „Troufám si říci, že naše muzeum má asi největší kolekci fotografií letadel a kluzáků Igo Etricha,“ upozornil muzejník Ondřej Vašata. Etrich měl technické vzdělání a v zálibě v letectví ho podporoval tatínek, který sám byl fanda do létání. „Neváhal koupit kluzáky z pozůstalosti německého průkopníka letectví Otto Lilienthala. Rozebírali je tak dlouho, až přišli k vlastní konstrukci kluzáků. V zahradě Etrichovi vily, která stojí dodnes a kde bydleli, podnikali první letecké pokusy s kluzáky Zanonia,“ uvedl Vašata. Zahrada jim však byla brzy malá, později se přesunuli do Nových Dvorů a potom se Etrich s konstrukcí a výrobou přemístil do Vídně. Jeho letadla Taube – Holubice či Schwalbe – Vlaštovka byla na svou dobu velmi úspěšná. Před první světovou válkou trhala především vytrvalostní rekordy. Etrich měl k dispozici zkušené konstruktéry a piloty, například Karla Illnera. Kdo by chtěl vidět na vlastní oči Etrichova letadla, měl by zavítat do Národně technického muzea v Praze. Cennou chloubou tamní expozice jsou jeho motorizovaný kluzák Zanonia 1 z počátku 20. století a sportovní letadlo Etrich 8 z konce 20. let. Umístěna jsou také v expozicích aviatiky v muzeích v Berlíně, Mnichově nebo Oslu. Etrich byl v roce 1946 jako osoba německé národnosti odsunut. Výstava je rovněž věnována letci Manfredu von Richthofenovi. A proč spojení Etrich a von Richthofen? Oba se totiž letectví věnovali zhruba ve stejné době, a protože je výstava spolupořádána s partnerským polským městem Świdnica. Letec von Richthofen se sice narodil ve Vratislavi, ale v devíti letech přestěhoval do Świdnice. Dodnes je tam brán jako vážený občan města, kterému se přezdívalo Rudý baron. Bylo to letecké a střelecké eso a ta přezdívka je spojována s trojplošníkem Focker. Výstava v Muzeu Podkrkonoší potrvá do 23. června. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek