Opravím i čtyřicet let starou skládačku, tvrdí servisman. Kola opravuje čtvrt století

Dělá to už hodně let a zákazníci jsou spokojeni. „Jsem tady pro širokou vrstvu zákazníků, nejen pro ty, kteří mají osmdesát tisíc na to, aby si koupili drahé, krásné a super naleštěné kolo,“ říká. Co vás vedlo k tomu, že jste založil firmu na prodej a servis jízdních kol? Kdy to bylo? S opravami kol jsem začal v roce 1991. Přibližně čtyři roky na to se otevřela prodejna včetně servisu a začalo se naplno podnikat. Byl to koníček, který přerostl do podnikání. Jaké byly začátky? V té době panovalo velké nadšení, což určitě spousta lidí pamatuje. Bylo to poměrně hektické. Byl velký hlad nejen po opravách, ale i po nových kolech. Tenkrát se opravovala hlavně kola z dob před rokem 1989. Byly to zejména Favority, Esky, skládačky, spousta dnešních servismanů to už ani nezná.  Ty úplně začátky spojené s prodejem jsem ale úplně nezažil, protože jsem s tím začal někdy v roce 1994.   Je rozdíl mezi dobou, kdy jste začínal, a současností? V čem? Nejvíce se změnilo to, že se dnes opravuje méně a více se vyměňují celé díly a součástky. Já se snažím ještě některé věci opravit a zprovoznit. Dá se to udělat, ale spousta servisů už k tomu nemá vztah. Kdo jsou vaši zákazníci? Jsem tady pro širokou vrstvu zákazníků, nejen pro ty, kteří mají osmdesát tisíc na to, aby si koupili drahé, krásné a super naleštěné kolo. Opravím i čtyřicetiletou skládačku, nemám s tím problém. Nebráním se starým, opotřebeným kolům, na které majitelé moc nedbali. Ty finanční nároky pak ale stoupají. Když si u vás koupím nové kolo, kdy bych měl navštívit poprvé servis? První servis se provádí zhruba po 150 až 200 naježděných kilometrech, což je čtyři až šest týdnů provozu. Co obnáší běžné seřízení bicyklu? Když si zákazník koupí nové kolo, je seřízené, funkční a připravené k jízdě. Později, jako u všech nových věcí, je potřeba ho zkontrolovat, dotáhnout dráty výpletu, středové složení, zkontrolovat všechny šrouby a seřídit. Jak vypadá záruční servis? Po dva roky, co je kolo v záruce, dělám základní seřízení zdarma. Hrazena je výměně opotřebovaných dílů. Liší se nároky na servis u rekreačních a závodních cyklistů? Liší a neliší. Každý chce, aby bylo kolo v pořádku, stoprocentně funkční, nikde nebyla vůle, nic nevrzalo a podobně. Takže nároky jsou podobné. Kdy je ideální čas před sezónou navštívit váš servis? Už tady měli být všichni dávno. Nejvhodnější doba je od října do konce února, maximálně do půlky března. Téměř všechny díly mám ve skladu, takže drtivá většina kol je opravena maximálně do týdne. Vzhledem ke kapacitě prostoru není ale možné tady skladovat větší množství kol. Je potřeba to udělat rychle. Jsou však zákazníci, kteří přijdou začátkem dubna s tím, že chtějí mít kolo opravené do druhého dne. To se ale nedá stihnout. Která součástka na kole nejčastěji odchází? To, co je nejvíce namáhané. Záleží i na tom, kde se člověk na kole pohybuje. Nejvíce zatížené jsou samozřejmě řetězy, převody, brzdy a pláště. Vyměňují se řetězy i s kolečky vzadu. Spousta lidí přijde se starým kolem a musí se vyměnit i převodníky vepředu.   Provádíte také centrování a vyplétání kol? Výplety a centrování jsou samozřejmostí, jsou to základní věci. Stalo se vám někdy, že zákazník přivezl kolo a vy jste mu doporučil, aby si místo opravy raději koupil nové? Stává se to. Měl jsem tady kola, o která se dlouhá léta nikdo nestaral. Potom se majitel při opravě dostane i na částky kolem pěti tisíc korun, a to se u takového kola nevyplatí, protože za 10 až 15 tisíc se dá koupit pěkné nové kolo s plnou zárukou. Měl jste tady nějaké historické kolo? Vyloženě historické ne, ale měl jsem tady Ukrajinu tříkolečko. To už je taková malá rarita. Kterou opravu byste označil za nejnáročnější? Nejnáročnější jsou asi repasy vidlic a tlumičů. Mnohdy je lepší to poslat dovozci, který je na to vybavený specifickým nářadím. Na kolik přijde nejběžnější servis kola? Základní seřízení, kontrola a práce bývá od 300 do 400 korun. Není to nijak finančně náročné. Opravujete také elektrokola? Také, ale jen mechanické a ne elektrické části. Dělám i přestavby kol na elektrické sady. V čem jste lepší než konkurence? Tak to teda nevím. Ceny za servis jsou zhruba všude stejné. Já jdu cestou, aby servis, který dělám, byl co nejkvalitnější. Pro mě je odměnou, když je zákazník spokojen a časem si u mě koupí nové kolo.  Mohl byste mi poradit, jak bych se měl běžně starat o své kolo? Včas ho umýt, před jízdou zkontrolovat jestli nemá volná kola v rámu či řídítka, funkční brzdy, namazaný řetěz a můžete jet. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek  

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2025 »
« srpen »
  Po Út St Čt So Ne
31         1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

banner-app-f.jpg