Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Několikaměsíční práce radní pro školství Táni Šormové (nestraník za KSČM), která předložila návrhy na optimalizací sítě středních škol, tak přišla vniveč. Z devíti radních bylo sedm proti sloučení škol, jeden se zdržel a jeden byl proti. „Slučování škol se prozatím odkládá,“ oznámila radní Šormová s tím, že nízké počty žáků a nedostatek peněz na mzdy učitelů budou přetrvávat. Podle ní chybí peníze na platy, ale v letošním roce budou pokryty z rezerv kraje. Jak se nechal slyšet krajský radní Josef Dvořák (ČSSD), limitujícím faktorem pro záměr sloučit některé školy byly nízké počty žáků. „Demografické výsledky ale říkají, že se k záměru vrátíme. Bude se na tom dál pracovat, aby došlo ke shodě v radě kraje. Předpokládám, že to bude trvat minimálně rok,“ prozradil radní a zároveň připustil, že byl špatně odhadnut čas, za který se dá příprava optimalizace stihnout. „Považuji to za chybu.“ Ke slučování škol se vyjádřil i hejtman Lubomír Franc. „Budeme po ředitelích škol chtít, aby uzpůsobili počet učitelů počtu studentů tak, aby jim vycházely mzdové prostředky. Musí dokázat, že jsou i bez sloučení schopni udržet školy soběstačnými,“ uvedl hejtman. Radní Šormová naznačila, že ideální škola, která by se sloučení vyhnula, by měla mít celkem 240 žáků, tedy v osmi třídách po třiceti. Trutnovská zdravotnická škola s tím momentálně nemá problémy, obchodní akademie je naplněna ze 74 procent, což představuje asi 200 studentů. „Už loni jsme zastavili pokles žáků. Máme osm kmenových tříd čtyřletého studia a jednu pro jednoleté studium. Domnívám se, že během dvou až tří let bychom mohli být na 240 žácích,“ zaprorokoval si Albrecht. Sloučení zdravotnické školy s obchodní akademií si sice ředitel představit dokáže, ale odlišnost těchto oborů by pro žádný z těchto dvou vzdělávacích zařízení nebyl přínosný. „Myslím si, že by to ničemu a nikomu příliš neprospělo,“ tvrdí. Hlavní problémy sloučení vidí v tom, že se sníží kvalita řízení školy, obě vzdělávací zařízení ztratí identitu i odbornost, zaměření škol na kvantitu není na rozdíl od kvality prioritou. Představy o soběstačnosti škol, které by měla podpořit doplňková činnost vzdělávacích zařízení, se liší. Některé školy z povahy oboru s tím problém nemají, jiné zase složitě hledají aktivity, které by jim přinesly nějaké peníze. Hejtmanova představa o soběstačnosti obchodní akademii není cizí a pokouší se různými aktivitami získávat peníze. Za posledních deset let škola z hlavní i doplňkové činnosti získala více než milion korun. V zápisu školské rady z 11. února letošního roku stojí, že sponzoři obchodní akademii přispěli 600 tisíci korunami. Další aktivitou, která přináší finance, je například prodej tepla do sousedních objektů. „Měli jsme také jednu volnou třídu a kancelář, které jsme dali k dispozici Pedagogickému centru Hradec Králové. Také jsme chtěli na střechu školy instalovat solární panely, které by určitě také nějaké peníze přinesly. Na kraji však o to nebyl zájem,“ prozradil ředitel Obchodní akademie v Trutnově a dodal, že úplná soběstačnost škol je iluze. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.czFoto: archiv obchodní akademie a zdravotnické školy
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek