Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Náklad plnobarevného a téměř stopadesátistránkového komiksu na kvalitním papíře je tři tisíce výtisků. Výroba a autorské honoráře tvůrců dosahují výše 850 tisíc korun. Podle malíře Gruse by komiks měl být hotový do konce listopadu a na trh se reprezentativní publikace dostane začátkem prosince. Impulsem k projektu byla Grusova kresba s drakem a mytologickým zakladatelem města Albrechtem z Trautenbergu na obálce jednoho z magazínu Trutnovinek. „To byl myslím první impuls. Potom člen sdružení Nikola Madževský přišel s nápadem, že by bylo perfektní Jirku oslovit, aby udělal komiks o dračí legendě. To se stalo a malíř souhlasil. Spojil se scénáristy, s nimiž dlouhá léta spolupracuje. Počátky tohoto komiksu sahají do podzimu roku 2012,“ řekl předseda sdružení Otto Štemberka. Smyslem knihy bylo, že by neměla být obsahem zcela totožná s verzí pověsti, jak ji zachytil Simon Hüttel. „Šlo o to, aby se drak vyjevil více v dějových liniích s tím, že jsme samozřejmě nerezignovali na trutnovské reálie. Krajina je téměř reálná s Podkrkonoším, barevné ladění tónů vychází se zdejšího permského červenavého pískovce. V závěru se objeví trutnovský znak a v příběhu je vysvětleno, jak ten znak mohl vzniknout. Je tam i další dějová linie, kdy drak zastupuje různé pokušitele Albrechta z Trautenbergu. Pro nás to má určitý hermetický podtext,“ vysvětlil předseda sdružení. Tři roky jedu naplno, věřím ale, že to mělo smysl, říká malíř komiksu GrusVýtvarným autorem komiksové knihy Drak nikdy nespí je malíř Jiří Grus, který na svém nejrozsáhlejším komiksu pracoval tři roky. „Pro mě to je sestup do základní struktury toho místa a jeho atmosféry, krajiny, do prostoru, kde se pohybuji,“ uvedl trutnovský umělec. Kniha Drak nikdy nespí je před dokončením, co je třeba ještě udělat?Čeká mě poslední měsíc práce. Profesionální grafik Jan Schiller z nakladatelství Lipnik už knihu sesazuje a ta se pomalu rodí. Kdy se dostane na knižní pulty?Pokud půjde do konce listopadu do tisku, tak by se mohla prodávat začátkem prosince. Původně se to plánovalo dříve, ale došlo k různým zpožděním, jako například přepisování scénáře a podobně. Proč jsi přijal tuto zakázku? Z mnoha důvodů. Mám k Trutnovu vztah, protože jsem se tady narodil. V průběhu let se sem stále vracím, hledám tady pro sebe a pro svou tvorbu různé motivy a atmosféry. To je právě jedna z věcí, kterou jsem se snažil do komiksového alba vložit. Byl to souběh věcí. Nikola Madževský a Otto Štemberka mě oslovili, zda bych udělal komiks. Zrovna jsem se vrátil do Trutnova po letech studií a dávalo mi to nějaký vnitřní smysl, tak jsem souhlasil. Držel ses striktně pověsti nebo jsi ji interpretoval po svém? Takto k tomu přistupovali oba scénáristé, s nimiž léta spolupracuji. Je to jejich zásadní vklad a jsou pilířem celého komiksu. Scénáristická práce je základem pro mou výtvarnou práci. Shodli jsme se na tom, že by byla škoda to téma nevyužít. Chtěli jsme to pojmout nově. Kluci tam vložili spoustu svých motivů, které v té původní legendě nejsou. Rozvinuli jsme to do mnohem delšího, složitějšího a temnějšího příběhu. Já si v tom nacházím znovu po letech vztah k místu, z něhož jsem vzešel. Pro mě to je sestup do základní struktury toho místa a jeho atmosféry, krajiny, do prostoru, kde se pohybuji. Krajinu jsem mapoval, skicoval a fotil. Snažil jsem se nasát ducha toho místa a vložit tu základní emoci do toho díla. Jak probíhala spolupráce?Nejdříve jsme se asi půl roku scházeli, rozvíjeli příběh a obohacovali ho o nové motivy. Osud rytíře Albrechta z Trautenbergu a dalších vedlejších postav rozvinuli tak, aby to byl celistvý příběh, který zachovává původní detaily a momenty, ale obohacený o to, co je přenosné do současnosti, o čem přemýšlíme my tady v této realitě. Téma nesli scénáristé, já jsem vše výtvarně doprovodil. Co bylo na výtvarném zpracování nejtěžší?Vzhledem k tomu, že to je historický příběh z roku 1006, tak nejtěžší byly začátky. Komiks je superilustrativní disciplína a autor musí svět komiksového alba zabydlet. Vytvořit iluzi prostoru, ve kterém jsou nějaké postavy, dobové reálie, kostýmy. Přípravy, které trvaly půl roku, byly pro mě nejtěžší. Kolik času ti kniha zabrala? Půl roku, jak už jsem říkal, zabraly přípravy. Samotné komiksové práci předcházelo několik řad storyboardů. Musí se rozkreslit ve skicách, aby na to mohli scénáristé reagovat dialogy. Tvorba knihy trvala celkem tři roky. Kolik kreseb jsi musel vytvořit?Rozsah je 145 stran, co stránka to kresba plus řada skic. Tři roky jedu naplno. Věřím ale, že to mělo smysl. Navíc ta práce odpovídala na moje další výtvarné problémy, které řeším mimo komiks, v malbě, ilustraci. Byl to jiný druh výtvarného ztvárnění nebo se to nelišilo od ostatních komiksů, na kterých jsi dělal?Je to nejdelší komiks, co jsem dělal. Zároveň to zabralo nejvíce času a je to také nejdražší projekt. Kromě toho je to nejcelistvější z hlediska scénáře i výtvarného provedení. Snažil jsem se, abych to, co jsem tady v kraji nasál, zaznělo v úplnosti. Prý jsi hrdiny knihy vypodobnil podle některých členů sdružení, je to tak?Jsou tam. Vyžádal jsem si od nich fotky. Nejsou to doslovné portréty, ale myslím, že je možné poznat o koho jde. Mělo sdružení Trutnov – město draka nějaké požadavky, nebo jsi měl volnou ruku? V základu jsme my, jako autorská trojice, dostali absolutní volnost. Byla to velkorysá nabídka a mohli jsme ten příběh pojmout po svém. Měli jsme velkou tvůrčí svobodu. Některé věci jsme ale konzultovali. Například, když se na konci příběhu objeví městský znak. Náklad je tři tisíce kusů. Je podle tebe dostatečný? Komiks bude distribuovaný po celé republice. Domnívám se, že ten náklad je tak akorát. Těšíš se na ohlasy čtenářů?Moc o tom nepřemýšlím, protože teď denně řešíme, aby to dobře dopadlo. Dělám to taky pro sebe, abych si uvědomil něco o sobě a místě, odkud jsem vzešel. Když se to ale bude někomu líbit a osloví ho to, v což doufám, tak budu jedině rád. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek