Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Drobný podnikatel si podle něj často myslí, že musí oslovit všechny obyvatele města. „Stačí jich ale oslovit pouze zlomek, protože stejně nemá kapacitu vyrobit něco úplně pro všechny. Marketingový průvodce primárně pomáhá s nastavením strategie marketingu,“ vysvětlil. Pro radu za ním chodí dva typy zákazníků. První skupinou jsou ti, kteří přemýšlejí o podnikání, nebo začali podnikat teprve nedávno a ještě se trochu hledají. Druhou tvoří podnikatelé, kteří jsou na trhu deset i patnáct let. „Ti mají obvykle tu nevýhodu, že jedou pouze v zajetých kolejích. Nemají od svého podnikání odstup a nedokáží se na něj podívat z větší vzdálenosti. Podnikání se na ně valí, nemohou jezdit na dovolenou, pořád něco sami řeší, protože firma stojí na nich,“ představuje tuto skupinu Jiránek. Nemají totiž vybudovaný žádný střední management, aby se firma na nějakou dobu obešla bez nich a stále fungovala, a to je zásadní problém. „Práce je pak semele, nemají odstup a neuvědomí si, že by potřebovali člověka, který by je zastoupil. Odstup je pro spoustu podnikatelů, kteří si to neuvědomují, hodně důležitý. Díky našemu poradenství ho mohou získat,“ uvádí marketingový průvodce. Mnozí malí podnikatelé ve městě sázejí výhradně na reklamu. Jiránek ale tvrdí, že reklama je jenom výstřel a součást marketingu, který je společně s dobře propracovanou a efektivní strategií to podstatné, co vede k úspěchu a ne ke zbytečnému utrácení peněz. „Dobrý marketing může mít i malá firma, když si podnikatel uvědomí, v čem je jeho odlišnost, přidaná hodnota a potřebnost pro zákazníka. Když toto pochopí, tak se podle toho dobře nastavuje cílová skupina zákazníků,“ prozradil. Podnikatelské centrum vzniklo mimo jiné proto, že se malí podnikatelé nemají kam obrátit o pomoc, poradit se a získat informace, jak podnikat. „Přitom jsou stříbrem tohoto státu a my jim podáváme pomocnou ruku a radu, jak na to. K tomu slouží i tak zvaný podnikatelský inkubátor nejen pro začínající podnikatele, ale i pro ty, kteří se po letech podnikání chtějí na svou činnost znovu zaměřit a podívat na ni novýma očima. Navázali jsme spolupráci s dvanácti dalšími lokálními mentory – speciality. Mezi nimi jsou například personalisté, specialista na bankovnictví, finanční věci, projekty, na marketing a podobně,“ vypočítal Jiránek. Podnikatelské centrum má podporu města. Získalo dotaci ve výši 480 tisíc korun, která je primárně určená na provoz. „Všem zastupitelům jsem řekl, že minimálně v prvním roce si z toho nevezmu ani korunu. Z dotace platíme nájem a tříčtvrteční úvazek asistentky, kterou nutně potřebujeme. Něco málo jsme použili na propagaci. Jsme mezičlánkem mezi malými podnikateli a městem,“ tvrdí Jiránek, který už poradil více než šesti stovkám drobných podnikatelů. Jejich situaci v Trutnově díky ekonomické konjunktuře považuje za uspokojivou. Problémy však vidí v tom, že obchody v centru města mnohdy strádají, protože zákazníci raději navštěvují velké obchodní řetězce. To považuje za chybu. „Domácnosti ročně v zemi utratí 1,8 bilionů korun. Z toho jednu šestinu bere osm největších obchodních řetězců, což je přes 300 miliard. Výsledek je takový, že zisky v masivních miliardách odcházejí do zahraničí. Jsou to podstatné částky, které by tady měly zůstat,“ domnívá se. V této souvislosti považuje za jediný recept změnit myšlení lidí, aby nakupovali u místních obchodníků a ti by pak mohli růst. „Vím, že je to složité, ale je to schůdná cesta a budoucnost. Lidi si to bohužel neuvědomují. Musíme změnit myšlení zákazníků i podnikatelů, to považuji za nejdůležitější,“ poznamenal marketingový průvodce, který si nemyslí, že by stát malé podnikatele vyloženě týral a neposkytoval jim drobné úlevy. „Celkově je ta byrokracie ale přehnaná. Je tu spousta drobností, které neulehčují drobným podnikatelům život. Třeba stavební povolení trvá skoro rok, což je pro malou firmu ohromně omezující. Máme příliš složité byrokratické postupy. Je třeba změnit také myšlení úředníků a těch, kteří pravidla nastavují, aby více pomáhali, věci zjednodušovali a ne je komplikovali,“ dodal. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek