Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Právě tato z pohledu návštěvníka nejprovokativnější část expozice pojmenovaná Na okruhu, odnikud nikam, bude patrně vzbuzovat největší ohlas, i když i ostatní části výstavy stojí za zaslouženou pozornost. Ale zpět k diktátorům. Autorka využila půlkruhově klenuté zdi galerie, po jejímž obvodu nalepila běžecké pásy.Na „start“ pak umístila postavy diktátorů, kteří, co šéfové autoritativních a totalitních režimů na vrcholu své slávy nikdy nic podobného nezažili: jsou v pozici houpacích koníků, při závodě, který nemá vítěze. Na konci diktátorské dráhy jde totalitním státníkům 20. století naproti rovněž houpací stádečko, které tvoří realistická koza s kozou dřevěnou i tělocvičnou. Výstavou Bálkové se táhne jako červená nit sportovní duch, ne však autorkou oslavovaný, ale přenesený do polohy absurdnosti a humoru. Působivou součástí expozice jsou totiž velkoformátové fotografie z cyklu Český vítěz. Sportovkyně se záchranným kruhem kolem beder v českých národních barvách napíná síly a vrhá svou energii do sportovního výkonu. Její počínání působí velmi nepatřičně. Atletka má na tváří plynovou masku nahrazující sportovní brýle, kulisami jsou otevřený uhelný důl či louka s typickou panelovou zástavbou za zády. „Soubor vychází z mé domněnky a částečně ze zkušenosti, že Češi, jakožto malý národ s relativně krátkou historií územní samostatnosti a od ní odvozeného národního sebevědomí, jsou jistým způsobem hendikepovaní ve „světové soutěži“. Ať už jde o hendikep jazykový, sociální, kulturní, politickoekonomický, nebo související se stereotypy typu Čech-Rus, Čech krade, je nekulturní a podobně. Kruh je zde symbolem příslušnosti k národu,“ vysvětluje autorka. Další fotografický cyklus se jmenuje Rozprostřeno. Velké fotografie zachycují pózování zahalené ženy v bílém odění, která jeho prostřednictvím splývá s nábytkem. Ten svými šaty zahaluje a zároveň se stává tušenou součástí jejích šatů. „Symbolizuje prorůstání člověka do svého životního prostoru a zároveň zpětné formování jedince prostředím,“ uvedla Bálková. Naproti tomu soubor transparentních fotografií Iluminata, zavěšených na skleněné stěně galerie, kdy díky světlu působivě vyniká kresba, je orientován na životní cyklus od početí po odchod z tohoto světa. Samostatnou kapitolou je soubor rozet z hovězích kostí Modlitba za mrtvou krávu. Její přátelé ji při tvorbě tohoto díla považovali za morbidní. Bálková to ale vidí jinak. „Dílo vychází z prodělaného onemocnění kostní dřeně a jde v obecném slova smyslu o jakousi vizuální modlitbu za utracené životy,“ prozradila. Výstava, která představuje Bálkovou, jako umělkyni se silnou imaginací, nabízí nevšední podívanou a zároveň dává prostor k zamyšlení. Potrvá do 21. října. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek