Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek
Anglický Sopwith Camel a německý červený trojplošník Fokker ve Volanově.Parádními akrobatickými kousky a elegantním vystoupením s kouřovými efekty zaujal červený dvojplošník Bücker 131 Jungmann Jana Rudzinského z Pardubic. „Je to v podstatě jediný plně akrobatický Bücker v republice. Je jich sice víc a jsou i schopni akrobacie, ale já jako jediný s ním létám akrobacii na leteckých show,“ uvedl pilot.Kromě klasických lopingů a střemhlavých pádů předvedl v akrobatické sestavě přelet na letištěm hlavou dolů. „Těžké je na mé sestavě to, že to lítám nízko. Čím níž se létá, tím méně máte prostoru na chybu a kdybyste měla nějaké problémym, třeba s motorem, tak je méně času to řešit,“ naznačil.Červený dvojplošník Bücker 131 Jungmann.S výrobou Bückerů se začalo ve třicátých letech minulého století. Bückeru se přezdívá stradivárky mezi lehkými letadly. “To plně odpovídá. Je to tak dobře vyvážené letadlo, tak dobře lítající a dodneška jedno z nejlepších školních letadel. To moje má navíc hodně silný, neoriginální motor, proto je vhodný pro předvádění akrobacie na leteckých dnech,“ upozornil Rudzinský.Pořadatelé sletu z Dračí letky se také prezentovali několika zajímavými letadly. Například otec a syn Drahošové ukázali bíle nabarvený Bücker Jungman, který postavili ve vlastní dílně. „Je to replika stroje z roku 1934, výcvikového a kurýrního letadla. Po válce se v padesátých letech přestaly vyrábět, létaly jen ve svazarmu a pak skončily ve šrotu. Přitom je to letadlo dodnes konstrukčně na výši, přestože vzniklo teprve třicet let poté, co lidstvo začalo létat. I dnes má takový letoun lidem co říct,“ prohlásil Miroslav Drahoš starší.Pohled do kabiny Bückeru vyrobeného volanovskými nadšenci Drahošovými.Proti jiným ultralightům se neodlišuje ve způsobu řízení. „Technika pilotování je stejná, akorát nějaké niance jsou v řízení, protože Bücker je citlivý na řízení, pořád se to musí řídit, má to čtyři křidýlka, hned to zatáčí, hned by se to rádo otočilo na záda,“ přiznal Drahoš s tím, že na výrobu stroje potřebovali se synem asi 1500 hodin.Že letoun nemá uzavřenou kabinu, pilotům zpravidla nevadí. „Akorát vám fouká do nosu, ale jinak máme brýle a kuklu, je to takový příjemný kontakt s přírodou. Bücker ale není na normální létání, má totiž větší spotřebu. Vhodnějším je psíš pro ukázky,“ dodal Drahoš.Sovětská stíhačka Jak-3 z druhé světové války.Zajímavostí byla rovněž dvojice letounů z první světové války - anglický Sopwith Camel a německý červený trojplošník Fokker. Jedno z nejznámějších letadel první světové války, které pilotoval slavný Rudý baron a německé stíhací eso Manfred von Richthofen.K nebi vzlétly i sovětská stíhačka Jak-3 ze druhé světové války a další válčené stroje. Publikum pobavili akrobati ve sportovních letadlech Zlín, parašutisté a další hosté. „Letecký den měl tradiční rámec, bohužel s tradičním deštěm. Ale vzhledem k tomu, jak špatné počasí bylo ráno, to ještě dopadlo docela dobře,“ řekl Miroslav Drahoš starší. „Létám po leteckých dnech v Evropě. V Trutnově jsem potřetí. Je tu přátelská atmosféra, člověk je blíž k divákům, což mám rád,“ dodal Jan Rudzinský. Pavel Cajthamlpavel@trutnovinky.czFoto: Pavel Aberle
Trutnovinky na našem serveru
Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek