Ohlášení změny místa trvalého pobytu
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Ohlášení změny místa trvalého pobytu
4. Základní informace k životní situaci
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Změnu místa trvalého pobytu ohlašuje
a) občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy,
b) fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu,
c) zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnostbyla omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu,
d) člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí daných zákonem o evidenci obyvatel a dalšími prováděcími předpisy.
Pro změnu trvalého pobytu je nutné předložit platný občanský průkaz. Není-li předložen občanský průkaz, prokáže se totožnost jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Ohlášením změny místa trvalého pobytu u příslušného úřadu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Občan hlásí změnu místa trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj.
a) na obecním úřadu,
b) v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech na úřadech městských částí nebo městských obvodů.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
a) vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který obsahuje údaje o
1. jménu, popřípadě jménech, příjmení a rodném čísle, předchozí a nové adrese místa trvalého pobytu občana,
2. vlastníku objektu, kterým se rozumí jméno, příjmení a adresa místa trvalého pobytu u fyzické osoby nebo název a sídlo u právnické osoby;
b) předložit platný občanský průkaz, nebo jiný obdobný doklad, který je veřejnou listinou.
c) doložit vlastnictví bytu nebo domu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu, anebo předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Je nutné vyplnit originální tiskopis "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu ", který je k dispozici na každé ohlašovně.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan České republiky správní poplatek ve výši 50 Kč. Poplatek se platí v hotovosti na MěÚ Trutnov.
Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Pokud občan vyplní přihlašovací lístek k trvalému pobytu a má ostatní potřebné doklady s sebou, zaevidování změny trvalého pobytu proběhne na ohlašovně MěÚ Trutnov v daný den. Samotný postup při ohlášení změny trvalého pobytu trvá u jedné osoby přibližně 30 minut. Z tohoto důvodu by měl občan realizaci této změny vhodně naplánovat tak, aby bylo možné jeho žádosti vyhovět v pracovní době MěÚ Trutnov.
Zjistí-li se při hlášení místa trvalého pobytu ohlašovna nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v informačním systému, vyzve ohlašovna občana k jejich odstranění. Ve výzvě stanoví lhůtu, nejméně však 15 dnů.
Pokud občan ve stanovené lhůtě nedostatky neodstraní, rozhodne ohlašovna o tom, že změna trvalého pobytu nebude zaevidována.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Při přihlášení trvalého pobytu je nutný souhlas oprávněné osoby, tj. majitele nebo uživatele nemovitosti, bytu. Jestliže občan, který se přihlašuje k pobytu, není současně i touto oprávněnou osobou, musí se s ním oprávněná osoba dostavit na úřad, nebo mu dát úředně ověřený souhlas s přihlášením. Dle konkrétní situace může být účastníkem zákonný zástupce (opatrovník občana, jehož svéprávnost byla omezena k právním úkonům, nebo člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem nebo pověřený zmocněnec občana.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Při ohlášení změny trvalého pobytu obdrží občan potvrzení o této změně v případě, že předkládá občanský průkaz. Občan je povinen do 15 pracovních dnů od provedené změny trvalého pobytu požádat o vydání nového občanského průkazu.
Po vydání nového občanského průkazu by měl občan ohlásit změnu místa trvalého plobytu a číslo nového občanského průkazu svému zaměstanvateli a dalším komerčním institucím, se kterými má uzavřen smluvní vztah (dodavatelé energií, banky, pojišťovny).
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto životní situaci nelze řešit elektronickou cestou.
Případné dotazy lze zaslat elektronicky (email) pracovníkům příslušného úřadu.
28. Popis byl naposledy aktualizován
31. 12. 2019
29. Datum konce platnosti popisu
31. 12. 2020