Vydání matričních dokladů (rodné, oddací a úmrtí listy)
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Vydání matričních dokladů (rodné, oddací a úmrtí listy)
4. Základní informace k životní situaci
- Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad (matrika), do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejiž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
- Prvopis matričního dokladu (první vydání) vydá matriční úřad po předložení planého průkazu totožnosti nebo zašle oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou.
- Druhopis matričního dokladu vydá matriční úřad při ztrátě, odcizení nebo poškození rodného, oddacího nebo úmrtního listu.
- V případě narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině vydá matriční doklad zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).
- Na žádost fyzické osoby vydá matriční úřad k matričnímu dokladu vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného předpisu Evopské unie.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Ve věci vydání matričního dokladu nebo matričního dokladu s vícejazyčným standardním formulářem je oprávněna žádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci), její sourozenci a zplnomocnění zástupci,
- fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- V případě vydání prvopisu matričního dokladu (tj. vydání prvního matričního dokladu po nastalé matriční události) vydá matriční úřad doklad oprávněné osobě po předložení platného průkazu totožnosti nebo zašle matriční doklad na doručenku do vlastních rukou.
- V případě vydání druhopisu matričního dokladu (tj. vydání dalšího matričního dokladu po odcizení, ztrátě, poškození apod.) vydá matriční úřad doklad oprávněné osobě po předložení písemné žádosti a předložení platného průkazu totožnosti nebo zašle doklad poštou na základě písemné žádosti oprávněné osoby.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
8. Na které instituci životní situaci řešit
V případě, že se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela ve správním obvodu matričního úřadu Trutnov, obrátí se žadatel osobně nebo písemně na uvedenou adresu:
Městský úřad Trutnov
Odbor správní
odd. právní, úsek matriky
Slovanské nám. 165
541 16 Trutnov
Úřední hodiny:
PO A ST: 8.00 - 17.00 h
ÚT a ČT: 8.00 - 15.00 h
PÁ: 8.00 - 14.30 h
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel předloží platný průkaz totožnosti, popřípadě dále doloží veřejnou listinu (např. rodný list, oddací list, příp. úmrtní list), ze kterého bude možné dovodit, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců, nebo kterým prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
Pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce, je třeba předložit ověřenou plnou moc oprávněné osoby.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Za vydání prvopisu matričního dokladu se nevybírá žádný správní poplatek.
- Za vydání druhopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu je třeba předem uhradit správní poplatek ve výši 100,- Kč (v hotovosti, příp. poštovní poukázkou, či bankovním převodem).
- Za připojení vícejazyčného standardního formuláře k matričnímu dokladu se nevybírá žádný správní poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení je 30 dní.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou požadovány.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
28. Popis byl naposledy aktualizován
20. 11. 2019
29. Datum konce platnosti popisu
20. 11. 2022