Povolení k odběru podzemní vody

Zobrazení: základní, rozšířené, úplné

3. Pojmenování (název) životní situace

Povolení k odběru podzemní vody

4. Základní informace k životní situaci

Povolení k nakládání s vodami je jedním ze základních institutů vodního práva. Bez tohoto povolení nelze s povrchovými ani podzemními vodami nakládat, nejedná-li se o obecné nakládání. V případě povrchových vod je povolení třeba: 

·         k jejich odběru, 

·         k jejich akumulaci, 

·         k jejich čerpání za účelem snižování jejich hladiny,

·         k umělému obohacování podzemních zdrojů povrchovou vodou,

·         k jinému nakládání s nimi.

Podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, nejsou podzemní vody předmětem vlastnictví ani příslušenstvím pozemku, na kterém se nacházejí, a lze s nimi nakládat - odebírat je pouze na základě povolení příslušného vodoprávního úřadu.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádat o povolení může každý, kdo je způsobilý k právním úkonům. Žadatel se může nechat v řízení zastupovat na základě plné moci.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podle ustanovení § 8 zákona č. 254/2001 Sb. (vodní zákon)  je třeba k odběru podzemní vody povolení vodoprávního úřadu, nejedná-li se o situace uvedené v § 8 odst. 3 (např. krátkodobé čerpací zkoušky). Povolení k nakládání s vodami se vydává na časově omezenou dobu. 

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Podáním žádosti. K žádosti  se předkládají doklady dle vyhlášky 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu. Žádost se podává na předepsaném formuláři.

V případě odběru podzemní vody pro potřeby jednotlivých občanů (fyzické osoby - individuální rekreace, odběr pro 1 rodinný dům) viz příloha č. 2

V případě odběru podzemních vod pro více než 1 objekt nebo objekt sloužící podnikatelským účelům (fyzické osoby, fyzické osoby podnikající, právnické osoby) viz příloha č. 1

 

8. Na které instituci životní situaci řešit

Městský úřad Trutnov, Odbor životního prostředí, oddělení ochrany prostředí a vodního hospodářství, Slovanské nám. 165, 541 16 Trutnov 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Vyplněnou žádost a doklady stanovené vyhláškou č. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu, a to: 

  • kopii katastrální mapy se zakreslením místa odběru podzemních vod
  • vyjádření osoby s odbornou způsobilostí (hydrogeologa)
  • kopii povolení stavby a kolaudačního rozhodnutí či kolaudačního souhlasu, bylo-li vydáno
  • doklad o vlastnickém právu nebo právu užívání vodního díla (studny, prameniště), nelze-li toto právo ověřit v katastru nemovitostí
  • vyjádření a stanoviska dotčených orgánů (např. orgánu ochrany přírody),
  • u právnických osob a osob fyzických podnikajících stanovisko správce povodí
  • dokumentaci pro vydání společného povolení, pokud povolení k nakládání s vodami slouží jako podklad pro společné řízení podle § 94j nebo § 94q a následujících stavebního zákona.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Právnické osoby, fyzické osoby podnikající, fyzické osoby odběr pro více než 1 objekt: Žádost  - příloha č. 1 k vyhlášce č. 183/2016 Sb.o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu, nebo přímo k vyzvednutí na Odboru životního prostředí Městského úřadu Trutnov.

Fyzické osoby - individuální rekreace, odběr pro max. 1 objekt: Žádost  - příloha č. 2 k vyhlášce č. 183/2016 Sb.o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu, nebo přímo k vyzvednutí na Odboru životního prostředí Městského úřadu Trutnov.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Vydání rozhodnutí není zpoplatněno.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Vodoprávní úřad rozhodne do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Účastníky řízení stanoví zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. 

Zpravidla jsou to: vlastníci dotčeného pozemku; obec, na jejíž území se povolovaná činnost bude provádět; vlastníci okolních zdrojů podzemní vody, kteří by mohli být povolovaným odběrem ovlivněni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

 

16. Elektronická služba, kterou lze využít

www.trutnov.cz, E-podatelna

28. Popis byl naposledy aktualizován

02. 01. 2019

29. Datum konce platnosti popisu

Na neurčito

banner-trutnov.gif banner-formulare.gifzpravy.jpg

 

banner-app-f.jpg