Žádost o vydání koncese - fyzická osoba s trvalým pobytem na území ČR
Zobrazení: základní, rozšířené, úplné
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o vydání koncese - fyzická osoba s trvalým pobytem na území ČR
4. Základní informace k životní situaci
Živností je soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.
Koncesovanou živnost může provozovat každá fyzická osoba, která splní podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění. Koncesované živnosti jsou uvedeny v příloze č. 3 živnostenského zákona.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a je způsobilá k právním úkonům, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Fyzická osoba, která hodlá provozovat koncesovanou živnost, je povinna podat písemnou žádost o koncesi kterémukoliv obecnímu živnostenskému úřadu.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žádost o koncesi se podává v písemné nebo elektronické formě. Podání lze učinit osobně nebo v zastoupení. Dnem podání žádosti je zahájeno řízení o koncesi.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Žádost o koncesi lze podat u kteréhokoli obecního živnostenského úřadu v ČR. Úřad, u kterého bylo podání učiněno, vede řízení o koncesi.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Trutnov, Slovanské nám. 165, živnostenský odbor, oddělení registrace
kancelář dveře číslo 202,203,204
Po a St : 8.00 - 17.00
Út a Čt : 8.00 - 15.00
Pá : 8.00 - 14.30
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Doklad prokazující odbornou a jinou způsobilost podnikatele, popřípadě odbornou a jinou způsobilost odpovědného zástupce, je-li zákonem předepsána.
- Další doklady, které jsou nezbytné k zaujetí stanoviska příslušného orgánu státní správy pro požadovanou koncesi.
- Doklad o vlastnickém nebo jiném právu k objektům a prostorám, v nichž je místo podnikání, liší-li se od trvalého bydliště (k doložení právního důvodu pro užívání prostor postačí písemné prohlášení vlastníka nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru, kde jsou prostory umístěny, případně prohlášení osoby oprávněné nemovitostí, bytem nebo nebytovým prostorem jinak nakládat, že s umístěním souhlasí). Má-li fyzická osoba bydliště v sídle obecního úřadu, musí doložit souhlas obce s umístěním místa podnikání v jeho sídle.
- Pokud je ustanoven odpovědný zástupce, pak jeho prohlášení, že souhlasí s ustanovením do funkce, s převzetím povinností v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem. Podpis na čestném prohlášení musí být úředně ověřen, neučinil-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem.
- Doklad o zaplacení správního poplatku (ústřižek složenky, výpis z účtu, stvrzenka z pokladního bloku).
- Při jednání na živnostenském úřadě prokazuje fyzická osoba svoji totožnost platným průkazem totožnosti.
- V případě zplnomocnění zástupce - pro všechna jednání před živnostenským úřadem je nutná písemná plná moc.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Při osobním jednání je umožněno elektronické podání, tzn. klient navštíví živnostenský úřad, nevyplňuje formulář, nahlásí pracovnici své identifikační údaje a ústně učiní veškerá oznámení. Ta tyto skutečnosti zapíše do systému, vytiskne celé ohlášení živnosti a klient správnost údajů stvrdí svým podpisem. Teprve poté je proveden zápis do živnostenského rejstříku. Nic však nebrání, aby klient navštívil pracoviště živnostenského úřadu již s předvyplněným formulářem.
- Pokud je ustanoven odpovědný zástupce, pak jeho prohlášení, že souhlasí s ustanovením do funkce, s převzetím povinností v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem. Podpis na čestném prohlášení musí být úředně ověřen, neučinil-li odpovědný zástupce prohlášení osobně před živnostenským úřadem.
- Formuláře jsou k dostání na MěÚ Trutnov, živnostenský odbor, oddělení registrace.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek za přijetí žádosti o koncesi při vstupu do živnostenského podnikání je 1000,- Kč a je splatný při podání. Přijetí další žádosti o koncesi, kdy podnikatel je již zapsán v živnostenském rejstříku, je 500 Kč.
Správní poplatek lze uhradit v hotovosti přímo na pracovišti živnostenského odboru nebo poštovní poukázkou A-V nebo převodem z účtu. V žádném případě nelze tento správní poplatek uhradit kolkovou známkou!
Doklad o uhrazení správního poplatku je vždy nutné přiložit k žádosti o koncesi.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Má-li žádost o koncesi všechny zákonem stanovené náležitosti, splňuje-li podnikatel podmínky provozování živnosti, netrvá-li u něj překážka provozování živnosti a souhlasí-li s udělením koncese příslušný orgán státní správy (je-li tento souhlas zákonem vyžadován), živnostenský úřad rozhodne o udělení koncese bez zbytečných průtahů a do 5 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese provede zápis do živnostenského rejstříku a podnikateli vydá výpis.
Nemá-li žádost zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve žadatele ve lhůtě 30 dnů od doručení žádosti k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro vydání rozhodnutí o udělení koncese. Rozhodne-li živnostenský úřad o udělení koncese, vydá podnikateli výpis.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Odpovědný zástupce, je-li ustanoven.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou požadovány.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Lze využít elektronickou podatelnu Živnostenského rejstříku nebo s kvalifikovaným elektronickým podpisem elektronickou podatelnu městského úřadu.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě, že živnostenský úřad řízení o udělení koncese zastaví nebo žádost o koncesi zamítne, lze proti takovému rozhodnutí podat odvolání.
Podat odvolání lze ve lhůtě do 15 dnů ode dne jeho oznámení. Odvolání se podává u zdejšího úřadu a rozhoduje o něm Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor vnitra a krajský živnostenský úřad.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Podání žádosti o koncesi je dobrovolným projevem vůle podnikatele, z tohoto důvodu sankce nejsou stanoveny.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní sitauce) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Zveřejněné životní situace a návody z oblasti podnikání.
28. Popis byl naposledy aktualizován
10. 01. 2012
29. Datum konce platnosti popisu
01. 01. 2020